Sunday, 17 January 2016

Dapatkah Zakat, Haji ‘BERSIHKAN’ Harta Hasil Rasuah?

ADAPUN dimaksudkan ‘dosa beruntun’ adalah melakukan perbuatan mengandungi dosa dan kemudian daripada dosa yang satu, lahir pula dosa lain secara beranak-pinak. Hal ini paling dahsyat apabila orang yang terbabit adalah isteri, anak dan ahli keluarga lain dalam perbuatan dosa besar yang dilakukan seseorang manusia.
         Gejala rasuah contoh paling tepat dalam hal dosa beruntun dan bertali arus ini. Anehnya perasuah selalu menggunakan dalih dan muslihat jika ada pihak mencurigai dan selalunya akan menyembunyikannya ialah bekerjasama dengan pihak tertentu. Lebih menghairankan perasuah itu membohongi orang ramai atau keluarga harta diperoleh itu hasil keringatnya.

Akibat daripada nafkah haram ini juga menjadi tanggungjawab perasuah apabila muncul kelakuan buruk daripada penerima nafkah terutama di kalangan anak-anak. Sama ada disedari atau tidak, nafkah haram yang diberikan itu memiliki pengaruh signifikan terhadap perilaku seseorang.
 

Perasuah selalu menggunakan helah bela diri dengan menganggap bahawa jika wang rasuah dikeluarkan zakat kepada fakir miskin atau institusi kebajikan atau menyimpan wang rasuah di Tabung Haji dengan harapan zakat yang dikeluarkan oleh Tabung Haji menjadikan harta rasuah itu bersih satu kesilapan amat besar. Perasuah juga beranggapan bahawa wang hasil rasuah akan bersih jika wang itu digunakan untuk tunaikan haji atau umrah dan di sana nanti wang rasuah digunakan untuk tujuan derma dan zakat. Ibadat dilakukan perasuah khususnya berkaitan zakat dan haji tetap mengandungi dosa walaupun mereka cuba mengaburi mata masyarakat dan negara, apa lagi mengaburi mata Allah SWT. Mereka sebenarnya telah menipu diri mereka sendiri.

Mereka beranggapan dengan melakukan ibadah seperti itu maka dosa mereka akan terhapus. Dalam al-Quran disebutkan, tujuan asasi zakat ialah membersihkan harta dan jiwa. Begitu juga haji, harta yang bersih dan halal saja diterima Allah. Bahkan amalan zakat dan haji mereka itu sebaliknya dikutuk dan mendapatkan dosa pula daripada Allah S.W.T.

Perintah Allah S.W.T agar manusia mencari harta secara halal dan menggunakannya kepada hal yang halal serta memakan makanan halal dapat dijadikan isyarat dan langkah awal membangun generasi soleh. Bagi manusia yang menolak pelakuan rasuah, Allah akan memberikan imbalan pahala ketika di akhirat dan memberikan imbalan ketenangan ketika hidup di dunia. Sebaliknya orang yang mendapatkan dan menggunakan harta secara haram serta mengingkari perintah Allah S.W.T, pelakunya akan berhadapan dengan pelbagai akibat di dunia dan akhirat.

Berikutan banyaknya implikasi dosa daripada hasil rasuah, khususnya bagi pelakunya, sudah sewajarnya jika perbuatan ini dianggap musuh, malah boleh memutuskan persaudaraan dengan mereka yang memakan rasuah.Seorang perasuah menjadi penyebab kepada dosa beruntun yang menjejaskan reputasi peribadinya dan tidak boleh dipercayai di kalangan masyarakat, lebih-lebih lagi di sisi Tuhan. Firman Allah S.W.T bermaksud:
 
 
Pengamal rasuah yang tertutup mata hatinya baik di kalangan penjawat awam atau S.W.Asta atau orang awam di kalangan masyarakat kita, tidak akan segan silu melakukan perbuatan jahat itu sama ada secara tersembunyi atau terang-terangan. Ini menunjukkan mereka tidak memiliki beban moral dan akhlak jika kejahatannya akan ditiru generasi seterusnya.

Balasan yang akan diterima oleh orang yang menjajakan kejahatan seperti ini ialah Allah akan menyungkurkan muka mereka ke dalam api neraka. Firman Allah S.W.T bermaksud: 
 
 
Hasil haram diperolehi oleh perasuah tetap haram walaupun dilakukan pelbagai amal kebaikan, sehingga perbuatan rasuah itu memikul beban kepada zuriat dan keturunannya pula dengan terus menerus memakan benda haram. Perkara haram tetap haram walaupun dibungkus dengan kebaikan. Selain itu, jika perbuatannya ditiru atau dinikmati sebahagian orang, selama itu pengamal rasuah tetap bergelumang dengan dosa mereka.
Renung-renungkan...

 
 
Disunting : Mohamad Fauzi Husin

No comments:

Post a Comment